Farvel etter fem år: MHS-tårnet seiler videre
Den 18. mars 2025 vinket vi farvel til MHS-tårnet som har vært et prosjekt GMC Maritime har holdt på med siden 2019. Det som startet som et oppdrag med demobilisering og lagring, utviklet seg til et omfattende og langvarig prosjekt. I alt ble det levert tjenester for rundt 25 millioner kroner.


Den 18. mars 2025 vinket vi farvel til MHS-tårnet som har vært et prosjekt GMC Maritime har holdt på med siden 2019. Det som startet som et oppdrag med demobilisering og lagring, utviklet seg til et omfattende og langvarig prosjekt. I alt ble det levert tjenester for rundt 25 millioner kroner.
Fra midlertidig lagring til omfattende jobb
Tårnet ankom GMC i 2019 med et enkelt formål: demobilisering og lagring på ubestemt tid. Etter hvert utviklet prosjektet seg, og nye behov fra kunden førte til at også service, vedlikehold og ombygging ble utført. Da tårnet ble sendt videre til Danmark våren 2025, hadde det blitt renovert, oppgradert og klargjort for ny innsats for et ledende oljeselskap.

Prosjektets omfang
Gjennom prosjektets ulike faser har det blitt utført nedvasking, rustfjerning og oppmaling i henhold til spesifikasjonene. I tillegg ble det gjort service og vedlikehold på hydrauliske komponenter, samt en ombygging av det eksisterende systemet.
– Det mest krevende med prosjektet var størrelse og tilkomst. Mye av arbeidet ble utført i høyden, og alt utstyr og verktøy vi brukte var stort og tungt, forteller Bjørnar Rosenkilde, daglig leder i GMC Maritime, som har fulgt prosjektet tett.
Ett av de mest kritiske øyeblikkene kom allerede ved ankomst, da tårnet skulle løftes av skipet og inn på land. Her var det null slingringsrom. Hadde komponenten svingt under løftet, kunne det fått alvorlige konsekvenser. Heldigvis ble alt utført med stø hånd og god kontroll.
_40.avif)
Fire selskaper - én kundeopplevelse
En av nøkkelfaktorene bak en smidig gjennomføring har vært at kunden hele veien har hatt én og samme kontaktperson å forholde seg til. I bakgrunnen har prosjektleder koordinert arbeidet på tvers av fire ulike selskaper i GMC-konsernet, som alle har bidratt med sin spesialkompetanse gjennom ulike faser. Det tette interne samarbeidet har gjort at prosjektet har blitt opplevd som sømløst og effektivt – både for kunden og for de som har jobbet med det.
GMCs styrke ligger i evnen til å håndtere komplekse prosjekter fra A til Å, med egne ressurser og bred faglig kompetanse. Med godt samarbeid både internt og med eksterne leverandører, ble MHS-prosjektet et solid eksempel på hva som er mulig når mange fagfelt jobber mot samme mål.
Prosjektet hadde høy aktivitet både i oppstart og mot slutten, med døgnkontinuerlig drift i perioder. På det meste var det 26 personer på dag og 22 på natt.
Styrket forhold til kunden
– Alle parter har tilpasset seg både kundens og våre krav til kvalitet og HMS. Samarbeidet har vært godt, og det lange tidsperspektivet har bidratt til å styrke forholdet til både kunden og øvrige samarbeidspartnere, sier Rosenkilde.
Dette kan vi
Kontakt oss
Fyll ut kontaktskjemaet eller ta direkte kontakt med en av våre kontaktpersoner for rask oppfølging.
For generelle henvendelser kan du også ringe vårt hovednummer, +47 51 84 80 00, som etter vanlig arbeidstid overføres til vår 24-timers vakttelefon.