Safer & Greener - REM Commanders transformasjon

Dokking
HVAC
Elektro og automasjon
August 16, 2024

Det største prosjektet på verftet denne sommeren. Det imponerende PSV-skipet fra Rem Offshore AS har vært gjennom full makeover i juli. Nå kjører skipet hybrid.

Prosjektleder, Olav Tveit, foran skipet i dokk. – Samarbeidet med kunden er avgjørende for prosjekter som dette. Det har vært et flott prosjekt for oss, med gjensidig forståelse og tilpasninger underveis, forteller Tveit.

– Vi har mange forskjellige fagområder i GMC. Alle disse har levert på tvers i prosjektet med et godt resultat. Prosjektet foregikk i juli, og folk har stått på for å levere et best mulig resultat, sier Olav Tveit, prosjektleder i GMC Yard AS.


Prosjektteamet og kunden har samarbeidet tett gjennom hele prosjektet. En god dialog er avgjørende i krevende prosjekter som dette.


– Jeg har vært hos GMC flere ganger og har alltid opplevd et godt samarbeid. Jeg vil si at samarbeidet i GMC virker enda bedre denne gangen, sier Steinar Steinsøy, kaptein om bord Rem Commander.

Safer & Greener

Forbedringene på skipet – både innvending og utvendig – gjør at skipet totalt sett er både sikrere og får et lavere miljøutslipp.


– Vi har installert en Vard-battericontainer og trukker over 7000 meter med kabel i tillegg til stålarbeid, elektrisk arbeid og installasjon av kjølesystem, sier Olav Tveit.

Tett dialog med mannskapet, her på fast morgenmøte for å gå gjennom jobber som utføres på skipet. Fra venstre: Olav Tveit (prosjektleder) og Miroslaw Pawelczyk (Formann stål).

Skipet kan nå kjøre hybrid, med en battericontainer installert på dekk for å håndtere ulike belastninger. Det nye SCR-eksosrensesystemet reduserer utslipp på alle fire hovedmotorer (ME-er).


Sikkerheten om bord er også forbedret, med et nytt Davit og DACON-system. Disse sørger for sikker og effektiv sjøsetting og opphenting av redningsfartøy om bord. Tid er avgjørende hvis ulykker skulle oppstå.


Rørsystemer på tanker og lastesystemer er ombygd og oppdatert. Thrustere og propeller har fått en solid overhaling.

Hybrid Battery Container installert om bord. Denne gjør at Rem Commander nå kan kjøres hybrid.

Makeover

I ny drakt og ny profil – fra rød til marineblå – seiler Rem Commander ut i ny drakt.


 – Vi takker Rem Offshore AS for tilliten. Consider it done, avslutter prosjektlederen.


 For kaptein om bord, Steinar Steinsøy, og mannskapet settes kursen mot norsk sektor i Nordsjøen.

Dette kan vi

Kontakt oss

Fyll ut kontaktskjemaet eller ta direkte kontakt med en av våre kontaktpersoner for rask oppfølging.

For generelle henvendelser kan du også ringe vårt hovednummer, +47 51 84 80 00, som etter vanlig arbeidstid overføres til vår 24-timers vakttelefon.

Kontaktpersoner GMC Yard

Arild Stølen
Daglig Leder, GMC Yard
Karsten Jensen
Verftsleder
Eirik Fjone
Prosjektleder
Olav Tveit
Prosjektleder
Arturas Jankauskas
Prosjektleder
Tom Eiane
Bid Manager
Vi kontakter deg snart, vanligvis innen 24 timer på virkedager. Hvis det haster, vennligst ring oss på numrene ovenfor i kontaktlisten.
Takk! Din henvendelse er mottatt! Vi tar kontakt med deg så snart som mulig.
Oops! Noe gikk galt. Vennligst last siden inn på nytt og prøv igjen!
Maritim skipsservice
Maritim skipsservice
og
Dokking
Dokking
og
Elektro og automasjon
Elektro og automasjon
og
HVAC
HVAC
og
Løfte- og transportutstyr
Løfte- og transportutstyr
og
Basetjenester
Basetjenester
og
Marine operasjoner
Marine operasjoner
og